Mandag 12. Mai 2014
I dag har jeg laget ferdig presentasjonsvideoen og evaluert tidsbruken av oppgaven.
Tidsbruk
Planlagt: 18.5 timer.
Faktisk: 21.5
Grafisk fremstilling av tidsbruk
Jeg har brukt 3 timer mer enn planlagt på denne innleveringen. Dette
skyldes at jeg ikke er flink nok i programmet 3Ds Max og at min PC har
blitt betydelig redusert med tiden. Det er dessuten vanskelig og jobbe
effektivt når det går mye tid mellom hvert testrender.
Presentasjonsvideo av oppgaven
Fredag 9. Mai 2014
I dag har jeg fått låne en PC for og lage preview
annimasjonen og panoramabildet mens jeg rendrer på min egen PC. Jeg har hatt store problemer med og rendre på min egen PC så jeg satt
igang rendringen av ett bilde på den lånte PCen for og komme i mål med
rendringen. Jeg erfarte under leksjonene at jeg ikke ville rekke og rendre tre
bilder med de FG innstillingenen som ble brukt i leksjonene så jeg reduserte
dem til 0.7, 300,300 og 2 på defuse bounces. Dette var ikke nok å jeg har
redusert dem ytterligere til 0.5, 50, 50 og 0 defuse bounces. Det har oppstått
en del frustrasjon rundt dette med rendring i denne oppgaven. Jeg har ikke lest
alle tillegsleksjonene å har derfor ikke nok kunnskap om rendering til og gjøre
annet enn og redusere innstilingene fra leksjonene for og spare tid.. Siden jeg
har redusert kvaliteten på FG innstillingene vil jeg tro at renderbildene ikke
vil bli av topp kvalitet.
Panoramabilde
Torsdag 8. Mai 2014
I dag har jeg vert hos med National Oilwell Varco AS for og samle dokumetasjon til CADHP2 semesteroppgaven.
Onsdag 7. Mai 2014
I dag
har jeg startet på CAVm4 innleverigen.
Denne oppgaven går ut på og innrede stue og/eller kjøkken i huset fra
CAAm2 innleveringen og rendre tre høykvalitets bilder av den. Det skal også
lages en animasjon preview og et panoramabilde av denne innescenen.
Jeg
startet ved og lage en enkel plan for tidsbruk i oppgaven.
Så
åpnet jeg Revit filen med huset å slettet byggene og trærne på utsiden. Siden
har jeg innredet kjøkken, spisestue og stue med noen enkle møbler.
Deretter linket jeg Revit-filen til 3Ds Max hvor jeg satte opp tre
kameraer for stillbilde render. Jeg har satt opp lys i scenen og gjennomført
testrendringer med material overide aktivert for og se hvordan lysene lyser opp
scenen. Jeg testrendret så uten material overide for å se hvordan teksturene så
ut. Jeg har brukt mye tid på å testrende, så jeg må nå si meg fornøyd med de
innstillingene jeg har gjort på materialer og lyssetting, for å rekke å rendre
ferdig blidene som skal innleveres. Jeg tror tiden blir knapp på denne
innleveringen.
Plan for tidsbruk
Scenen innredet i Revit
Lys og kamera satt opp i 3Ds Max
Testrender med material overide
Testrender uten materian overide
Mandag 5. Mai 2014
I dag har jeg jobbet med leksjon 6. Avanserte fungsjoner og leksjon 7. Postproduksjon. I leksjon 6. har jeg lært om renderelementer og vi har sette nermere på Z depth renderelement og AO renderelement. Renderelementene skal vi bruke i neste leksjon. Jeg har også lært hvordan man kan lage panoramabilder. Det var mulig og sette rendermotoren til Iray for panoramabildet, så det har jeg gjort for og spare tid.
AO renderbildet
Z depth renderbildet
Ønsker du og se panorama bildet kan du trykke på linken under og bruke venstre musknapp på bildet for og se deg rundt..
Leksjon 7. Postproduksjon tok vi inn renderbildet av stuen og laget en versjon med AO renderelement og en med Z depth renderelement som lens blur. Jeg lærte også om photo filter og hvordan man kan få objekter til og se glødende ut. Til slutt lærte jeg hvordan man kan få en 3d fasade til og passe inn med bakgrunnen, ved og velge riktig skalering, bruke camera points og refferansepungt. Denne fungsjonen var veldig grei og kan brukes både på bilde bakgrunner og animasjoner.
Renderbildet av stuen
Renderbildet av stuen med AO
Renderbildet av stuen med AO og lens blur
Renderbilde av husets utside
Renderbilde av husets utside med photo filter, (Warming Filter (85) som filter, Density på 75 % og Preserve Lumin-osity på).
Bakgrunn for 3d fasade
3d fasaden er på plass
Onsdag 30. April 2014
I dag har jeg gjort ferdig leksjon 3.rendering og 4. Oppgavedagen. I leksjon 3. har jeg ikke rendret annimasjonen men laget en preview av walktrought'en. Jeg har også rendret utsiden av huset.
Renderbilde av husets utside
Oppgavedagen har vert veldig lærerik. Jeg har blant annet lært en del om hvilke muligheter man har til og endre distribution på innvendig lys til og simulere levrandør spesifike lyspærer. Oppgavedagen krevde mye rendering både av utside og innside, noe som er litt frustrerende med min PC......
Renderbilde av husets utside
Renderbilde fra stuen mot kjøkken
Renderbilde av spisestue
Tirsdag 29. April 2014
I dag har jeg gjort ferdig leksjon 2. Eksteriør visualisering og begynnt på leksjon 3. Rendering. Siste del av leksjon 2. gikk ut på og sette in envirment i utescenen. Jeg har brukt et HDR bilde som envirement og satt daylight til og bruke fargene i bildet til og lyse opp scenen.
Daylight bruker HDR bildet til og fargelegge lyset i scenen
Leksjon 3. rendering har vert så krevende for PCen at jeg ikke har kommet serlig langt. Jeg har gjennomført en rekke innstillinger i mental ray rendering instillingene og forsøkt og rendre innescenen med kunstig belysning. I leksjonene kom det frem at læreren har brukt omlag 40 min på å rendre denne scenen i 1034x761, men jeg har brukt i overkant av 2 timer og 40 min på og rendre scenen i 640x480. Dette får meg til og se litt mørkt på og rendre animasjoner på denne PCen, men jeg får gjøre et forsøk:) I morgen fortsetter jeg med leksjonen.
Innescenen med kustig belysning, rendertid 2:44:12
Mandag 28. April 2014
Jeg har nå begynnt på leksjonene i CAVm4 modulen. I denne modulen skal vi gå dypere i visualiserings mulighetene i 3Ds Max både på stillbilder og animasjoner. I dag har jeg jobbet med leksjon 1. Interiør visualisering og leksjon 2. Eksteriør visualisering. Disse leksjonene har tatt for seg hvordan man kan tilegne materialer i en scene og hvordan man setter opp lys for gode og realistiske renderbilder.
I leksjon 1. ble det en del repitisjon fra tidligere. Jeg har tilegnet materialer på en interiørscene og laget tre versjoner av den, en med kuntig belysning, en med naturlig belysning og en med kombinasjon av kunstig og naturlig belysning
Kunstig belysning
Naturlig belysning
Kombinert belysning
I leksjon 2. var det utsiden av bygget som fikk tekstur og lyssetting. Det kom inn ett tøft triks på hvordan man kan få gress eller andre teksturer til og se mer virkelig ut. Ved og bruke displasement mapping og legge inn en gråtoneversjon av gressteksturen fikk man 3Ds Max til og generere nye objekter mens renderingen pågår. Disse nye objektene ser ut som gressstå i den oppgaven jeg har gjort i dag. Det gjenstår litt i denne leksjonen så jeg fortsetter på den i morgen.
Gresset har fått displasement map
Testrender av utsiden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar