Studiedagbok CAVm4


Mandag 12. Mai  2014

I dag har jeg laget ferdig presentasjonsvideoen og evaluert tidsbruken av oppgaven.


Tidsbruk



Planlagt: 18.5 timer.

Faktisk:   21.5


Grafisk fremstilling av tidsbruk



Jeg har brukt 3 timer mer enn planlagt på denne innleveringen. Dette skyldes at jeg ikke er flink nok i programmet 3Ds Max og at min PC har blitt betydelig redusert med tiden. Det er dessuten vanskelig og jobbe effektivt når det går mye tid mellom hvert testrender.

  

Presentasjonsvideo av oppgaven



 

 

Fredag 9. Mai  2014


I dag har jeg fått låne en PC for og lage preview annimasjonen og panoramabildet mens jeg rendrer på min egen PC. Jeg har hatt store problemer med og rendre på min egen PC så jeg satt igang rendringen av ett bilde på den lånte PCen for og komme i mål med rendringen. Jeg erfarte under leksjonene at jeg ikke ville rekke og rendre tre bilder med de FG innstillingenen som ble brukt i leksjonene så jeg reduserte dem til 0.7, 300,300 og 2 på defuse bounces. Dette var ikke nok å jeg har redusert dem ytterligere til 0.5, 50, 50 og 0 defuse bounces. Det har oppstått en del frustrasjon rundt dette med rendring i denne oppgaven. Jeg har ikke lest alle tillegsleksjonene å har derfor ikke nok kunnskap om rendering til og gjøre annet enn og redusere innstilingene fra leksjonene for og spare tid.. Siden jeg har redusert kvaliteten på FG innstillingene vil jeg tro at renderbildene ikke vil bli av topp kvalitet.

Panoramabilde





 Torsdag 8. Mai  2014

 I dag har jeg vert hos med National Oilwell Varco AS for og samle dokumetasjon til CADHP2 semesteroppgaven.


Onsdag 7. Mai  2014


I dag har jeg startet på CAVm4 innleverigen.
Denne oppgaven går ut på og innrede stue og/eller kjøkken i huset fra CAAm2 innleveringen og rendre tre høykvalitets bilder av den. Det skal også lages en animasjon preview og et panoramabilde av denne innescenen.

Jeg startet ved og lage en enkel plan for tidsbruk i oppgaven.
Så åpnet jeg Revit filen med huset å slettet byggene og trærne på utsiden. Siden har jeg innredet kjøkken, spisestue og stue med noen enkle møbler.
Deretter linket jeg Revit-filen til 3Ds Max hvor jeg satte opp tre kameraer for stillbilde render. Jeg har satt opp lys i scenen og gjennomført testrendringer med material overide aktivert for og se hvordan lysene lyser opp scenen. Jeg testrendret så uten material overide for å se hvordan teksturene så ut. Jeg har brukt mye tid på å testrende, så jeg må nå si meg fornøyd med de innstillingene jeg har gjort på materialer og lyssetting, for å rekke å rendre ferdig blidene som skal innleveres.  Jeg tror tiden blir knapp på denne innleveringen.


 Plan for tidsbruk




 Scenen innredet i Revit

Lys og kamera satt opp i 3Ds Max



  Testrender med material overide

 
 Testrender  uten materian overide 

 

 Mandag 5. Mai  2014

I dag har jeg jobbet med leksjon 6. Avanserte fungsjoner og leksjon 7. Postproduksjon. I leksjon 6. har jeg lært om renderelementer og vi har sette nermere på Z depth renderelement og AO renderelement. Renderelementene skal vi bruke i neste leksjon. Jeg har også lært hvordan man kan lage panoramabilder. Det var mulig og sette rendermotoren til Iray for panoramabildet, så det har jeg gjort for og spare tid. 

AO renderbildet

 Z depth renderbildet


Ønsker du og se panorama bildet kan du trykke på linken under og bruke venstre musknapp på bildet for og se deg rundt..



 Leksjon 7. Postproduksjon tok vi inn renderbildet av stuen og laget en versjon med AO renderelement og en med Z depth renderelement som lens blur. Jeg lærte også om photo filter og hvordan man kan få objekter til og se glødende ut. Til slutt lærte jeg hvordan man kan få en 3d fasade til og passe inn med bakgrunnen, ved og velge riktig skalering, bruke camera points og refferansepungt. Denne fungsjonen var veldig grei og kan brukes både på bilde bakgrunner og animasjoner.

Renderbildet av stuen


Renderbildet av stuen med AO


Renderbildet av stuen med AO og lens blur


Renderbilde av husets utside



Renderbilde av husets utside med photo filter, (Warming Filter (85) som filter, Density på 75 % og Preserve Lumin-osity på).


 Bakgrunn for 3d fasade


 3d fasaden er på plass

 

Onsdag 30. April  2014

I dag har jeg gjort ferdig leksjon 3.rendering og 4. Oppgavedagen. I leksjon 3. har jeg ikke rendret annimasjonen men laget en preview av walktrought'en. Jeg har også rendret utsiden av huset.

Renderbilde av husets utside



Oppgavedagen har vert veldig lærerik. Jeg har blant annet lært en del om hvilke muligheter man har til og endre distribution på innvendig lys til og simulere levrandør spesifike lyspærer. Oppgavedagen krevde mye rendering både av utside og innside, noe som er litt frustrerende med min PC......

Renderbilde av husets utside



Renderbilde fra stuen mot kjøkken


Renderbilde av spisestue


 

Tirsdag  29. April  2014

 I dag har jeg gjort ferdig leksjon 2. Eksteriør visualisering og begynnt på leksjon 3. Rendering. Siste del av leksjon 2. gikk ut på og sette in envirment i utescenen. Jeg har brukt et HDR bilde som envirement og satt daylight til og bruke fargene i bildet  til og lyse opp scenen.

Daylight bruker  HDR bildet til og fargelegge lyset i scenen


Leksjon 3. rendering har vert så krevende for PCen at jeg ikke har kommet serlig langt. Jeg har gjennomført en rekke innstillinger i mental ray rendering instillingene og forsøkt og rendre innescenen med kunstig belysning. I leksjonene kom det frem at læreren har  brukt omlag 40 min på å rendre denne scenen i 1034x761, men jeg har brukt i overkant av 2 timer og 40 min på og rendre scenen i 640x480. Dette får meg til og se litt mørkt på og rendre animasjoner på denne PCen, men jeg får gjøre et forsøk:) I morgen fortsetter jeg med leksjonen.

Innescenen med kustig belysning, rendertid 2:44:12


 

Mandag 28. April  2014


Jeg har nå begynnt på leksjonene i CAVm4 modulen. I denne modulen skal vi gå dypere i visualiserings mulighetene i 3Ds Max både på stillbilder og animasjoner. I dag har jeg jobbet med leksjon 1. Interiør visualisering og leksjon 2. Eksteriør visualisering. Disse leksjonene har tatt for seg hvordan man kan tilegne materialer i  en scene og hvordan man setter opp lys for gode og realistiske renderbilder. 
I leksjon 1. ble det en del repitisjon fra tidligere. Jeg har tilegnet materialer på en interiørscene og laget tre versjoner av den, en med kuntig belysning, en med naturlig belysning og en med kombinasjon  av kunstig og naturlig belysning

Kunstig belysning


Naturlig belysning


Kombinert belysning





I leksjon 2. var det utsiden av bygget som fikk tekstur og lyssetting. Det kom inn ett tøft triks på hvordan man kan få gress eller andre teksturer til og se mer virkelig ut. Ved og bruke displasement mapping og legge inn en gråtoneversjon av gressteksturen fikk man 3Ds Max til og generere nye objekter mens renderingen pågår. Disse nye objektene ser ut som gressstå i den oppgaven jeg har gjort i dag. Det gjenstår litt i denne leksjonen så jeg fortsetter på den i morgen.

 Gresset har fått displasement map



Testrender av utsiden














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar