CAD modulene

CADm1 Grunnleggende 2D

Modulen Begynner med at vi får tilgang til  AutoCAD 2014. Når installasjonen var ferdig begynte jeg med dags leksjonene. Første Skritt her var og lære om brukergrensesnitt. Det vil si hvordan man bestemmer hvilke nøyaktighet og størrelse tegningen skal ha. Ved å skrive Units i command linjen kan man velge hvilken enhet man ønsker og tegne i og hvor mange desimaler man ønsker og forholde seg til.

Units


 


Kommandoen Limets gir deg muligheten til og definere tegningens størrelse ved at du skriver inn ønsket start punkt og sluttpunkt med en X og en Y koordinat hver.

Limets


 

Neste skritt var å lære om AutoCADs tegnehjelpere. Ortho og Polar er tegnehjelpere som gir deg muligheten til og tegne i vinkel uten og plassere musepekeren helt nøyaktig. Polar gir også muligheten til egendefinere vinkler pekeren skal låses i. Dyn er en tegnehjelper som lar deg se informasjon om linjene du tegner ved musepekeren. Snap og Osnap er hjelpere som lar deg finne objekter man kan tegne fra. Snap funksjonen lar deg definere et rutenett eller grid som musepekeren låses til. Med Osnap kan man velge om det er endepunkt, midtpunkt eller senterpunkt med mer som skal "snappes" til.

Tegnehjelpere (INFER,SNAP,GRID...)


 

jeg lærte også blandt annet om hvordan koordinat systemet i Auto CAD virker. Det er bygget opp med en X og en Y akse som vist på bildet.

Koordinat systemet


 


Så lærte jeg og tegning med de ulike  tegneverktøyene som ligger på Draw ribbon i 2d Model space.

Draw ribbon


 

Jeg lærte hvordan vi lagrer Auto CAD tegninger og hvordan vi lagrer nye Template filer I Auto CAD. Forskjellen er at en tegning har filnavnet Dwg, mens en Template fil har filnavnet Dwt og er en fil man kan lagre ønskede innstillinger i som åpnes når man skal tegne. Tamplate filene vi skulle lage het Acad-Webst-mekk og Acad-Webst-ark.
Jeg har lært å sette sammen objekter til Grops og Blocks. Grops er objekter som samles under ett til videre bruk i samme tegning. Blocks kan importeres i andre tegninger. Ved og explodere en grop eller block blir den igjen flere enkelt objekter.

Eksempel på øvingsoppgave fra CADm1:



Bilder fra moduloppgave CADm1:


 



CADm2 Oppsett og Endring

Denne modulen startet med ulike måter og velge objekter på og hvordan man kan forandre objektene med verktøyene på Modify ribbon.

Modify ribbon


 

 

Når man skal flytte noe i Auto CAD blir man bet om å spesifisere bace point. Musepekeren vil låses fast i dette punktet når man bruker move command og det er dette punktet objektene vil rotere rundt med rotate command. Andre commands som ligger her er bland annet Array, Mirror, Fillet, Offset og Trim.
Array gir deg muligheten til og bruke et objekt, kopiere det og lage flere kolonner og rader med egendefinerte mellomrom som på bildet. Man kan også velge og fordele objektet rundt et senterpungt.
Fillet/Chamfer gir deg muligheten til og avrunde hjørner med ønsket radius eller med å spesifisere to avstander som et hjørne skal kuttes av i.
Offset lar deg velge et objekt og Definere ønsket avstand så må man velge side av det opprinnelige objetktet. Når du har valgt side vil det lages et nytt objekt som har den definerte avstanden til orginalobjektet hele veien.

Array, Fillet og Offset


Mirror lar deg speile et objekt ved at du først velger objekt og deretter velger speilingslinje.
Trim command gir deg muligheten til å velge objekter som skal brukes til å kutte av eller forlenge andre objekter til. Man kan så velge hvilke objekter man ønsker og ta bort eller forlenge.
Når man tegner et objekt i Auto CAD vil man se blå firkanter på det. Disse blå firkantene heter Grips og gir deg muligheten til og forandre objektene ved å aktivere dem med musen. Man kan velge bland annet og forlenge, strekke og flyte objektene her.

Grips


 


Jeg lærte også om ulike Layers og hvordan vi kan gi et layer sin egent navn, farge og linjetykkelse også videre. Når noe tegnes på en layer kan du velge og slå det av eller og fryse det. ved og slå det av vil det forsatt være der og du kan tegne på det uten at det syns, men ved å fryse et Layer vil det bli helt låst. Vi fikk i oppgave og lage flere Layers med gitte navn, linjertyper, linjetykkelser og farger for så å lagre dette i en tamplate filene Acad-Webst-mekk og Acad-Webst-ark.

Layers



Videre har jeg lært om hvordan man skal lage egne layouter og sette dem opp med Viewport og tittel block. Viewportene kan settes inn som firkant, med poliline eller et objekt (sirkel, elipce og så videre).
Når en Viewport bli aktivert kan man bruke zoo og pan i den. Man kan gi den ønsket målestokk også, men da er det viktig og låse Viewporten etterpå for å forsikre seg om at ikke det blir noe tull med skalleringen. (se moduloppgave CADm2)

Print/plott av layoutene lar deg send filene enten til en skriver eller en ønsket plassering på maskinen. Filen lagres som Dwf fil. Denne filtypen brukes til å vise innholdet i filen men ikke for videre redigering. Autodesk Design Review 2013 måtte benyttes for å kunne vise denne filtypen.
Ved å lage et eget Layer som kalles No-Print og velger at det ikke skal plottes kan man skjule ting man ikke ønsker og plotte. Dette er nyttig hvis man foreksempel ikke ønsker og ha med rammen til Viewporten på utskriften.

 

Eksempel på øvingsoppgave fra CADm2:

 

 

Bilder fra moduloppgave CADm2:

 

 





CADm3 Teknisk Tegning

I denne Modulen har jeg lært om hvordan man skal tegne og plassere riss i forhold Norsk Standard og vi har lært at det er en Europeisk og en Amerikansk måte å plassere rissene på.

Amerikansk

 

Europeisk

 


Vi har lært om ulike papir formater og bruksområder for dem. Hvordan man skal tegne snitt og hvordan skraveringen skal utføres på snittflater og hvilke målestokker som kan benyttes. Utseende på og bruk av senterlinjer og skjulte linjer har vi også lært om. Hvordan målsettingen skal plasseres og målsettingen skal se ut. Alt dette i henhold til Norsk Standard.

Under Draw ribbon ligger verktøyene Hatch og Gradient. Hatch brukes til skravering og det er mange ulike skraveringsmønstre her. Gradient benyttes til å gi et objekt heldekkende farge som man kan egendefinere. Man kan også velge flere farger som skal flyte i hverandre og gi en skyggeeffekt som kan benyttes på enkle grafiske fremstillinger.

Gradient

 

Jeg har lært om Multileader stiyle og har laget to for snittmarkeringer og en for stykkliste som vi trengte til moduloppgaven.

Eksempel på øvingsoppgave fra CADm3:


Bilder fra moduloppgave CADm3:



 

 

CADm4 3D Grunnleggende

I Denne modulen lærte jeg først hvordan man lager enkle 3D objekter i Auto CAD. Mye er gjenkjennelig fra 2D tegning men det blir litt annerledes når man har en dimensjon til og forholde seg til. I tilegg til X og Y koordinat har vi nå også en Z koordinat som gir høyde. Move, Rotate og Scale har fått hver sin Gizmo som gjør det lettere og utføre commandoene riktig. 

Move gizmo


Med Ducs tegnehjelperen lar AutoCAD deg finne flaten man ønsker og tegne på. Ved å flytte på UCS (kordinatsystemet) oppnår man samme effekt.

UCS flyttet til ønsket possisjon

 

Jeg laget min første Solide og Lærte hvordan den kan forandres ved hjelp av propeties og grips.
Det finnes ulike grunntyper for 3D elementer i AutoCAD:
Flatemodeller   - Meshes eller Surfaces  
Trådmodeller    -  linjer og buer også videre.
Volummodeller- (Solids).
I tillegg er det en slags 3D der objekter kan få en 'høyde' eller Thickness.


               Meshes                             Surface                              Solid       Thickness




            

Det var ikke vanskelig å merke at 3D objekter krever mer av datamaskinens skjermkort og vi lærte om Hardwere exilorator i AutoCAD. Jeg utførte innstillinger her for å forbedre brukeropplevelsen av AutoCAD. Ved og endre Visualstiles til en mindre krevende visning og skjule elementer man ikke skulle jobbe med merket jeg også forbedring. Ved å dele model space inn i flere viewporter og sette dem man 'jobber' i til visualestyl 2D Wireframe eller andre mindre krevende visualestyls gjorde dette også arbeidet lettere.

 

Flere viewporter

 


Vi Lærte også om Options og hvordan man kan forandre utseendet til til musepeker og grips med mer.
Hvordan man kan plassere Camera og bruke cameraets view har vi også lært. Her kan man velge hvilke visualestyl cameraet skal ha og om det eventuelt skal benytte en bakgrunn. Man kan også lage filmsnutter som man kan gi en bane eller en rute og  gå etter og et punkt eller bane som det skal se til.
jeg Har også lært at man kan sette på sollys på tegningene. AutoCAD gir deg muligheten til å velge hvor posisjon i Verden ut ifra et kart. Du må så bestemme himmelretningen i tegningen og vips så har du sol forholdene med skyggelegging og det hele på den bestemte posisjonen, på det bestemte tidspunget som du ønsker  å ha i din tegning.
Vi har lært og importere SketchUp modeller og redigere og plassere dem i tegninger.

Eksempel på øvingsoppgave fra CADm4:


Bilder fra modul oppgave CADm4:







CADm5 3D Modellering

I denne modulen har vi gått dypere inn i hvordan man kan konstruere og forandre 3D objekter i Autocad og hvilke verktøy som ligger i programmet for å vise de ulike rissene, snittene og detaljene. Vi har også lært litt om rendering av objekter med tanke på presantasjoner. Det har vert flere oppgavedager i denne modulen, noe som jeg har hatt god nytte av med tanke på å få AutoCAD ordentlig inn i fingrene.



Eksempel på øvingsoppgave fra CADm5:





Bilder fra modul oppgave CADm5:

 



 

 


CADm6 Samarbeid


I denne modulen har vi lært om hvordan man kan ta inn eksterne filer til videre bruk i  tegniger, enten som underlag til hjelp for modeleringen eller som vissuell framstilling av produkter. Vi har også lært hvordan man kan sette inn blokker fra andre tegninger, som blokker eller Xref. Dette viste seg å være meget anvendelig når man fikk taket på det.

  Vi har lært om hvordan man kan lage egne sheet sets for å enklere kunne skrive ut tegninger som tilhører samme prosjekt, uten og måtte leite dem frem hver for seg. E- transmit er en funksjon som skal publisere valgte tegninger på en enkel hjemmeside. Jeg fikk en del problemer med denne funksjonen. Bildene jeg la ut ville ikke vises som mer enn en rute med kryss. Dette virket til å være et kjent problem så jeg fikk godkjent på oppgaven selv om disse bildene ikke ble vist riktig.
Nå har vi også lært hvordan man kan gi blocker forskjellige atributter som man kan bruke videre i bland annet stykklister. 

 

Eksempel på øvingsoppgave fra CADm6:

 

 

Bilder fra modul oppgave CADm6:





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar