Onsdag 4. desember 2013
I dag har jeg lagt inn meg og min kjære, en benk, tre og bakgrunn i
renderbildet som jeg rendret i går kveld. Jeg har også lagen en
videopresentasjon av CAV moduloppgave 2. Siden jeg har lagt med det
meste av bilder i denne presentasjons-videoen velger jeg og la den tale
for seg selv og håper på positiv tilbakemelding fra mine lærere.
Videopresentasjon CAVm2- videopresentasjon
Tirsdag 3. desember 2013
Målsettingen for denne oppgaven er at vi skal vise at vi behersker å sette opp scener med foilage i
Max og at vi kan produksjon av rendermaterialer samt postproduksjon av renderbilder.
Kort fortalt sier oppgaven at vi skal lage landskap rundt huset fra CAVm1 innleveringen og sette på teksturene vi laget under oppgavedag 1. Vi skal sette opp et camera som vi skal bruke til og rendre bilder av utesenen. Når vi er ferdig med og rendre scenen skal vi legge inn foilage'ene fra oppgavedagene og en bakgrunn i 3D max. Foilage'ene skal ha bump og defuse map. Derretter skal vi rendre et nytt bilde av scenen. Render bildet uten foilage og bakgrunn skal åpnes i Photoshop og bakrunn og foilage skal legges til her.
Vi skal også forbedre et av renderbildene fra CAVm1 innleveringen med tanke på fargebalanse og kontrast.
I dag var det første jeg begynte med, å legge på landskap og teksturer i 3D max
Jeg synes bildet ble litt tomt så jeg lagde en vei med fortau, grus i oppkjørselen og en mur i tillegg.
Renderbildet ble seende slik ut.
Etter dette gikk jeg igang med og legge inn foilage og bakgrunn i 3D max.
Rendringen av bildet over skal jeg gjøre i kveld. Så i morgen blir det tid for Photoshop.
Jeg har justert et renderbilde fra CAVm1 innleveringen og resultatet ble slik.
Før Etter

De VELDIG blanke partiene på gulvet har jeg forsøkt og forbedre, men dette ble bare tull. Vi har lært å bruke mørkneverktøy men det ble sort når jeg forsøkte dette. Derfor har jeg kunn endret kontrast og fargebalansen noe.
I morgen er det som sagt tid for mer Photoshop så jeg legger ut mer på bloggen da.
Kort fortalt sier oppgaven at vi skal lage landskap rundt huset fra CAVm1 innleveringen og sette på teksturene vi laget under oppgavedag 1. Vi skal sette opp et camera som vi skal bruke til og rendre bilder av utesenen. Når vi er ferdig med og rendre scenen skal vi legge inn foilage'ene fra oppgavedagene og en bakgrunn i 3D max. Foilage'ene skal ha bump og defuse map. Derretter skal vi rendre et nytt bilde av scenen. Render bildet uten foilage og bakgrunn skal åpnes i Photoshop og bakrunn og foilage skal legges til her.
Vi skal også forbedre et av renderbildene fra CAVm1 innleveringen med tanke på fargebalanse og kontrast.
I dag var det første jeg begynte med, å legge på landskap og teksturer i 3D max
Jeg synes bildet ble litt tomt så jeg lagde en vei med fortau, grus i oppkjørselen og en mur i tillegg.
Renderbildet ble seende slik ut.
Etter dette gikk jeg igang med og legge inn foilage og bakgrunn i 3D max.
Rendringen av bildet over skal jeg gjøre i kveld. Så i morgen blir det tid for Photoshop.
Jeg har justert et renderbilde fra CAVm1 innleveringen og resultatet ble slik.
Før Etter

De VELDIG blanke partiene på gulvet har jeg forsøkt og forbedre, men dette ble bare tull. Vi har lært å bruke mørkneverktøy men det ble sort når jeg forsøkte dette. Derfor har jeg kunn endret kontrast og fargebalansen noe.
I morgen er det som sagt tid for mer Photoshop så jeg legger ut mer på bloggen da.
Mandag 2. desember 2013
I dag har jeg hatt en del dataproblemer så jeg er litt sent ute med bloggingen, men bedre sent enn aldri er det noe som heter:)
Jeg har jobbet videre med oppgavedag 2. Oppgaven var og rendre et bilde av et hus med et enkelt landskap i 3D max med egenproduserte teksturer fra oppgavedag 1. Dette renderbildet skulle siden "pyntes" litt på i photoshop ved og legge inn bakgrunn og ved klipping og liming.
Når jeg åpnet bildet i photoshop begynte jeg med å sette inn et tre og gi det en skygge.


Slik holdt jeg på til bildet ble seende slik ut.
Bilen var nok det vanskeligste å få til og passe inn, og resultatet ble så som så, men ellers er jeg godt fornøyd. I morgen skal jeg begynne på CAVm2 innleveringen, noe jeg ser frem til:)
Jeg har jobbet videre med oppgavedag 2. Oppgaven var og rendre et bilde av et hus med et enkelt landskap i 3D max med egenproduserte teksturer fra oppgavedag 1. Dette renderbildet skulle siden "pyntes" litt på i photoshop ved og legge inn bakgrunn og ved klipping og liming.
Dette er renderbildet før jeg har begynnt i photoshop
Når jeg åpnet bildet i photoshop begynte jeg med å sette inn et tre og gi det en skygge.


Slik holdt jeg på til bildet ble seende slik ut.
Bilen var nok det vanskeligste å få til og passe inn, og resultatet ble så som så, men ellers er jeg godt fornøyd. I morgen skal jeg begynne på CAVm2 innleveringen, noe jeg ser frem til:)
Torsdag 28. november 2013
I dag har jeg jobbet meg gjennom leksjondagen som heter Postproduksjon.
Jeg har lært om hvordan man korrigerer bilders kontrast og farger i
photoshop, for at de få et mer realistisk inntrykk.
Hvordan man kan bytte bakgrunn og refleksjoner har jeg også lært noe om.
Vi har også lært om hvordan man kan lage ikke realistiske presentasjoner av bygg ved og "male" dem i photoshop
Hvordan man kan bytte bakgrunn og refleksjoner har jeg også lært noe om.
Gammel bakgrunn
Ny bakrunn
Vi har også lært om hvordan man kan lage ikke realistiske presentasjoner av bygg ved og "male" dem i photoshop
Ikke realistisk presentasjon
Jeg har kommet igang med oppgavedag 2 , men det gjenstår en del her. I morgen skal jeg ha lesedag så jeg legger ikke ut mer på bloggen før mandag ettermidag.Onsdag 27. november 2013
I dag har jeg jobbet med 1. oppgavedag. Oppgaven sa at vi skulle bruke egne bilder til og lage:
Jeg måtte bruke noen bilder fra nettet fordi jeg ville ha sommer farger og jobbe med, men jeg har tatt med et bilde av meg og min kjære:)
- 1 bakgrunnsbilde (dvs himmel, himmel med skog eller lignende)
- 1 bilde av en vegg med murstein, stein eller trepanel
- 1 bilde av asfalt/grus eller gress
- 1 bilde av et tre eller en plante.
- 1 bilde av et dyr eller menneske (kjæresten kansje ;)
Jeg måtte bruke noen bilder fra nettet fordi jeg ville ha sommer farger og jobbe med, men jeg har tatt med et bilde av meg og min kjære:)
Bildet under viser min materialtest på gress, murpuss, grus, treet og min kjære og meg.
Bildet under viser et renderbilde av hytte oppgaven.
Plantene er fra 3D max med unntak fra treet helt til venstre i bildet og gresset.
tirsdag 26. november 2013
Studiedagbok
I CAVm2 har vi tatt i bruk Photoshop til og lage egne teksturer eller bilder som siden kan brukes i 3D max. Disse teksturene og bildene kan vi tilegne til objekter i 3D max som foreksempel vegg matreale eller bakgrunnsbilder med mer.
Vi har lært hvordan man kan normalisere bilder som skal brukes til tekstur på objekter. Det vil si at man gjør fargene like over det hele for og forhinder at man ser sømme like got når man setter inn teksturen som tiles i 3D max
Før Etter
Vi har lært hvordan man kan gjøre bilder sømløse ved hjelp av klonestempelvertøyet.
Før Etter
Vi
har lært om hvordan man kan bruke alpha masker for og skjule uønskede
deler av et bilde. Bildet under viser hvordan alpha masken skjuler
gressets bakgrunn.
Det
siste jeg så langt har lært om i denne modulen er hvordan man kan lage
terreng og legge in folage i 3D max. Bildet under skal vi jobbe videre
med senere, da vi blandt annen skal legge på gress på bakken og tilegne
materialer på hytten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar